Příspěvek
od hilda4sea » 19 lis 2016, 11:53
Izolace objektu neostrým pozadím (z japonštiny bokeh) je poměrně mladá disciplína a stala se velkou módou. Samozřejmě vliv na to má možnost vyrobit objektivy s dostatečně velkým otvorem pro průchod světla a velmi malou hloubkou ostrosti. Pokud se podíváme do historie portrétní fotografie, tak byla období s rovnoměrnou ostrostí obrazu, pak přišla móda softportrétů - hlavně u žen - a pak se to všechno promíchalo a vznikaly vedle sebe portréty všech typů zaostření/rozostření. Klasickou ukázkou je třeba bard nahoty Drtikol, který má mázlé pozadí, jako např. portrét "V baru", nebo totálně zaostřeno vše jako v "Kompozicích". Když se podíváme na portréty Sudka z cyklu "Invalidovna", tak tam není většinou úplně ostré nic kromě důležitých detailů. Abych zůstal doma, tak třeba Nový v polovině sedmdesátých let dostal ocenění Time Life za cyklus polonahých žen, kde modelka je na ornamentálním pozadí a vše je ostré - modelka i pozadí. Dnes bychom řekli "sociální portréty" fotografa Koudelky z východního Slovenska mají tak ostré pozadí, že lze počítat praskliny v omítce.
Celkové zpracování HO na snímku je otázkou cíle, který má být dosažen na hotovém obrazu a rozhodně není žádné dogma, které by stanovilo, že by měl být objekt izolován od pozadí bokehem. Buď pozadí ruší, tak je nutné jej potlačit, nebo naopak bez zřetelného pozadí by snímek ztratil smysl. To jsou , myslím dvě krajní polohy problému a zbytek se odehrává někde mezi tím.
Tím se dostávám k jádru problému objektivů. Pokud mám vysoce světelný objektiv f1,2 - 1,4, pak se mohu svobodně rozhodnout co s tím pozadím udělám. Když na FF nasadím 85/1,2, tak se pozadí doslova zkapalní do jakési zamlžené šmouhy. Při clone 2,4 a dále je moje svoboda rozhodování poněkud omezená. Takže systém, který nemá k dispozici objektivy s clonami 1,2 až 1,4 nemá ambice být skutečně tvůrčím profesionálním systémem.
Samozřejmě, jinou kapitolou je focení modelek pro fashion, kde se používá clona od f8 nahoru až do difrakce.
PS: Tím nechci tvrdit, že nelze udělat umělecky hodnotné fotky se seťákem.