VŠ - umělecká, obor fotograf

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dmb
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1191
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Ostrava - Dubina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dmb » 09 říj 2009, 16:28

To máš za ty pravdu :-D
Pentax K-5 + grip, SMC DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL II, Tamron 28-75mm f/2,8, Sigma 70-200 f/2,8 HSM II, Tokina 35-300mm f/4,5-6,7, Pentax AF 540fgz, Rad. Odpal. Blesků, Think Tank Belt System
http://lukaskabon.cz

Uživatelský avatar
Google Adsense
Ads Expert
Hlavní Admin

Reklama

Reklama od Google Adsense

Uživatelský avatar
DjLuke9
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 738
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Tak na streidačku Slovensko-Česko:)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DjLuke9 » 09 říj 2009, 16:30

Dmb píše:To je pravda :)

Ale jde o to že, tak škola po vystudovaní má velké působiště co člověk muže dělat.
Učitel na SŠ, V Galerii, Fotograf, V muzeích, a pod.

Není to jenom o tom focení. :)
Ucitel SS: musis mat pedagogicke minimum a to si ziti ci vobec skola ponuka...
V muzeach a v galeriach som sa prakticky nestretol ze by niekdo bol ze vystuduje ftografiu a moze robit v galeriach alebo muzeach..to mylsim mozes aj bez toho:)

Uživatelský avatar
Dmb
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1191
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Ostrava - Dubina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dmb » 09 říj 2009, 16:30

Uvidíme, stejně se tam nedostanu a bude po srandě :-D
A pak půjdu někam jinam :)

Takže je to zbytečné tu něco takto rozebírat :-D

A pak jednou, doufám do novin. :)
Pentax K-5 + grip, SMC DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL II, Tamron 28-75mm f/2,8, Sigma 70-200 f/2,8 HSM II, Tokina 35-300mm f/4,5-6,7, Pentax AF 540fgz, Rad. Odpal. Blesků, Think Tank Belt System
http://lukaskabon.cz

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od miky_lbc » 09 říj 2009, 16:32

My to s Tebou mysleli dobře... :-)

Uživatelský avatar
Dmb
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1191
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Ostrava - Dubina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dmb » 09 říj 2009, 17:12

Vím vím :-D
Pentax K-5 + grip, SMC DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL II, Tamron 28-75mm f/2,8, Sigma 70-200 f/2,8 HSM II, Tokina 35-300mm f/4,5-6,7, Pentax AF 540fgz, Rad. Odpal. Blesků, Think Tank Belt System
http://lukaskabon.cz

Uživatelský avatar
elho_cid
Admin
Admin
Příspěvky: 3645
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Prácheňsko a Praha

Příspěvek od elho_cid » 09 říj 2009, 17:22

Zajímavý téma.
Můj názor je trochu extrémní, ale stojím si za ním. IMHO studovat umění, filozofii, nebo podobné obory člověk může, pokud je rentiér a nemusí řešit obživu. Nebo jako druhou vejšku, když už má vystudováno něco do praxe - třeba je elektrikář, nebo právník.
Já se na to koukám jako ve starém Řecku - hlavně řemesla, a umění by se člověk měl věnovat ve volném čase. Už tehdy měli nějaké koníčky.
Nemám nic proti tomu, když se někdo dovede uměním uživit, ale vždycky by měl možnost jít dělat něco "pořádného", třeba tesaře.
Na lidi, kteří se živí focením průměrných fotek (95% fotoreportérů) se dívám skrz prsty, ale někdo to holt dělat musel. Budoucnost to ale nemá.

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od miky_lbc » 09 říj 2009, 17:38

S tim souhlasim až na to dívání-se skrze prsty...

Absolutně netušim, co by mělo být na reportařině špatného. Není to žádné umění, ale je to náročné řemeslo. A když ho někdo zvládá, proč by mělo být pod úroveň ho dělat?

A fotoreporteřina (noviny atd.) ze z 99% o průměrných fotkách. Je to prostě řemeslo, stejně jako truhlařina, zednictví nebo cokoliv jiného.

A na druhou stranu... jestli někoho baví focení. Proč by si nemohl ve svém volném čase fotit "kvalitu" a ve své pracovní době fotit řemeslně? Je na tom něco špatného? Má raději prodávat v Tescu salámy?

Já jsem nikdy netoužil po tom být fotoreportér (a nikdy jím ani nebudu), ale zároveň na téhle práci nevidim nic špatného. Někdo dělá to, někdo zase ono.

Uživatelský avatar
elho_cid
Admin
Admin
Příspěvky: 3645
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Prácheňsko a Praha

Příspěvek od elho_cid » 09 říj 2009, 23:42

Nechci tvrdit, že za tím mým pochybným pohledem na reportéry je nějaký vznešený důvod. Není.
Ale je to podle mého názoru úpadkový obor, ve kterém je těžké najít opravdovou kvalitu. Kdokoli se rozhodne dělat to poctivě a vyhrát si s těmi fotkami, okamžitě se se dostane na menší poměrnou hodinovou mzdu. Ve finále tedy profík fotoreportér většinou odvede horší práci než zapálený amatér, zvlášť když je technika tak dostupná. čím dál tím víc zákazníků a zadavatelů si to uvědomuje a to dál roztáčí spirálu klesající kvality.
Budoucnost oboru je podle mě ve webových službách sbírajících fotky konkrétní akce od nezávislých amatérů (blogerů a fanoušků) za drobný poplatek, spíše než vysílání neefektivních placených fotoreportérů.

Uživatelský avatar
ammiga
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 309
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od ammiga » 10 říj 2009, 00:46

elho-cid:

Co si představuješ pod pojmem vyhrát s fotografií? Jako při focení - výběr místa a pod? To udělá reportér stejně jako amatér, navíc bude mít výhodu v novinářském průkazu a akreditacích, takže se vždycky dostane na lepší a zajímavější místo než amatér. Věta o hodinové mzdě je vyložený nesmysl. Žádný reportér není placen od hodiny. Má stálý plat bez ohledu na to, jestli nafotí za měsíc fotek deset nebo tisíc. To platí samozřejmě pro zaměstnance, externí fotografové jsou placeni za každou fotografii, takže jim extrémně záleží na tom, aby přinesly fotky co nejlepší. Stejně tak nemáš pravdu s technikou. Jsou situace, kdy si nevystačíš s amatérskou zrcadlovkou a neobejdeš se bez FF a kvalitních světelných skel.
Povolání fotoreportér určitě nezanikne. Amatéři nikdy nepokryjí vše, co se v regionu děje, třeba už jen proto, že se o akcích nedozvědí. Jak se třeba Ty, jako nezávislý amatér, budeš dostávat na tiskové konference, divadelní představení, koncerty, sportovní utkání. Na polovinu z toho se nedostaneš vůbec, na druhou tě nepustí s foťákem. A věř, že v dnešní době internetu a fotek a videí z mobilů, je udělování akreditací a povolení fotot mnohem složitější než dřív.
A nakonec rozhodně nemůžu souhlasit s klesající kvalitou. Naopak si myslím, že kvalita jde nahoru, zejména kvůli zlepšující se technice. Jasně, že dřívější černobílé fotografie měly kouzlo a ducha, ale lidé chtějí vidět věci a události v barvě a nic s tím neuděláš. A mohl bych ti jmenovat spoustu fotoreportérů z různých periodik, kteří fotí naprosto úžasně. Lidé jako Tomáš Kubelka z Pardubic, Martin Straka z Ostravy, Tomáš Škoda z Brna jsou špička v oboru a já osobně neznám žádného amatéra, který by se jim dokázal přiblížit. A nejde o to, že se někomu povade pár fotek, tihle lidé musí odevzdávat desítky fotografií týdně a všechny mají úroveň.
A úplně nakonec... Hlavně si to teď nevylož nijak zle, opravdu tě nechci urazit. Ale počítáš-li sebe mezi tyto zapálené amatéry, kteří by mohli nahradit profesionály... Díval jsem se na první dvě tvé galerie na stránkách, na které máš odkaz tady na PF. Z první by editoři s přimhouřením oka přijali jednu fotku, z druhé žádnou. Jenže ty musíš z každé takové akce odevzdat na výběr mezi 10 až 20 fotkami a to se bavíme o situaci, kdy se ví, že bude použita jedna fotka. Budeš-li fotit třeba na fotorám, budou jich chtít ještě víc...
Teď už ale opravdu konec. A omlouvám se zdržování všem, kteří to přelouskali až sem. :D

Uživatelský avatar
elho_cid
Admin
Admin
Příspěvky: 3645
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Prácheňsko a Praha

Příspěvek od elho_cid » 10 říj 2009, 01:14

ammiga:

1) Udělování akreditací? Co se například koncertů týče, s tím zkušenost mám, tak si stačí říct. Vůbec to není těžké. Úplný nesmysl je, že o některé akci se amatér ani nedozví - pokud by se nedozvěděl, tak se o tom ani nemusí psát v novinách - akce o které se neví není zajímavá.
2) Technika - asi mi nevysvětlíš, na co reportér může potřebovat FF. Může ho chtít, může ho mít, ale není to nutnost.
3) Taky tě nechci urazit, ale třeba ta fotka papeže - řekl bych že kolem bylo tak 20 lidí s komapkty, kteří ho vycvakli líp. Já jsem jeden z těch, kdo chtějí průměrné fotoreportéry-profesionály zničit. Na akcích fotím pro radost a do časopisů fotky poskytuju zadara. Jestli existuje profík, který dokáže v konkurenci nás amatérů obstát a uživit se, tak musí být hodně dobrý.

P.S.: Na to jak mizerné jsi měl objektivy jsi s K20d dokázal udělat působivé fotky. Ale co jsi dal do galerie v poslední době je o třídu níž.

Uživatelský avatar
ByWondra
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 375
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ByWondra » 10 říj 2009, 08:01

elho_cid píše:ammiga:

P.S.: Na to jak mizerné jsi měl objektivy jsi s K20d dokázal udělat působivé fotky. Ale co jsi dal do galerie v poslední době je o třídu níž.
Omlouvám se, že se vám do toho míchám. Vím, že s mým "portfoliem" asi můj názor nebude mít moc velkou váhu, ale s tímto bodem musím souhlasit. Technika nesmí být hold lepší než fotograf, některým lidem hold do ruky FF ba mnoha ani malé zrcadlo nepatří, jelikož pak ovládá fotografa místo aby on ovládal jej.
Jedinou nutnost mít profi stroj pro fotografa bych viděl v tom, že buďto sám moc neumí, tak se snaží na ní spoléhat nebo že se cítí mezi ostatními "profesionály" méněcenný a odstrčený, jelikož někdo s tak slabým strojem nemůže být dost "top".

S klesající úrovni fotografií v tisku musím souhlasit - samozřejmě jsou výjimky, ale většinou o tom, jaká fotografie nakonec půjde do tisku rozhodují lidi, ne podle kvality ale podle toho, jak se jim hodí k usazení na stránce. A jak to potom má reprezentovat tvorbu fotografa, když ten by raději zveřejnil úplně jinou fotku?
K-5, K200; S10-20/4-5.6, T17-50/2.8, S50-150/2.8, Pen540, Metz48 ...
|Fotoreporty|

Uživatelský avatar
miky_lbc
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 2277
Registrován: 01 led 1970, 01:00

Příspěvek od miky_lbc » 10 říj 2009, 09:55

Trochu do mlýna

1. To, že zapálený amatér udělá často o kousek lepší fotky než profesionál (to je právě ta hodinová mzda... kdyby byl profík placen od hodiny, třeba by si s tou fotkou hrál, on je placen od díla... takže předává fotku, když je "dostatečná" - amatér si s ní hraje tak dlouho, než je z jeho pohledu nejlepší) je prostě fakt.

Přesně tohle platí v úplně všech řemeslných oborech světa. Pokud si bude šikovný truhlář jako hobby dělat nábytek, výsledek bude lepší než když ho koupí v Ikea. To je prostě všeobecné moudro...

Znamená to, že Ikea zanikne i když v Hornbachu vedle prodávají levné pily? Světe div se, ale asi dost těžko. A věřte tomu nebo ne, těch pil je mezi lidma mnohonásobně více než zrcadlovek :-) (a možná foťáků všeobecně).

2. FF je reálnou výhodou hlavně pro fotoreportéry. Všechny osotatní výhody FF se nějak dají na APS-C +- vykouzlit (postprodukcí, použitím jiného skla, panoramatem apod.). Všechny kromě šumu. Když dostávám na stůl fotky od APS-C fotografů a FF fotografů... je to většinou díky použitelnosti velkého ISO nebe a dudy. U APS-C musí u večerní akce fotograf většinou zmenšovat foto na 2 MPX, aby to k něčemu bylo. U D3 fotografů dostávám plnej formát, který je ve výsledku ještě méně zašumělý...

3. Srovnávat Ammigovi fotografie mi přijde trochu mimo mísu. Je třeba si uvědomit, že to co sem dává je reportáž... která se mu něčím líbila (třeba chtěl na slečně se zrcadlem ukázat, jak čistý může být výstup v ISO 1600).

Co se týká papeže... myslim, že vy kritici nemáte absolutně žádnou představu, co jeho focení obnáší. Dostanete malou plošinu, na kterou se dostanete jen s akreditací a po prohledání. Je Vás tam namačkáno 20-30, takže se skoro ani nemůžete podívat do hledáčku. Od papamobilu jste několik set metrů. Příležitost fotit papamobil máte jen několik sekund. Pokud je pod mrakem, řešíte okamžité změny světelných nálad. Masy lidí vám neustále nekontrolovatelně lítají před objektivem.

Tohle nemá právo kritizovat nikdo, pokud se o to sám alespoň nepokusil... se zrcadlem nemáte absolutně žádnou šanci se dostat do jeho blízkosti. Prostě takhle to je...

4. Akreditace... ano na koncert se v pohodě dostaneš. Ale to je jediné, z toho dlouhého seznamu. Je zde spousta konferencí, politických setkání, interních reportáží (fakt si myslíte, že třeba zazvoníte na zvonek spalovny a oni vás pustí si nafotit interiér do nějakého webového blogu?). Divadlo už je separé kategorie vůbec...

Uživatelský avatar
DjLuke9
Významný člen
Významný člen
Příspěvky: 738
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Tak na streidačku Slovensko-Česko:)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DjLuke9 » 10 říj 2009, 10:45

No fakt je ten ze co ta zivi je malokedy zabava:). Jak ta nieco zivi tak to uz nie je zabava. sam o tom mozem rozpravat...

Uživatelský avatar
Dmb
V.I.P člen
V.I.P člen
Příspěvky: 1191
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Ostrava - Dubina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dmb » 10 říj 2009, 11:38

No hoši, konec hádek a šup ven nafotit nějakou reportáž (nebo co fotíte). :)
Moc se tu kecá a málo fotí :)

Jinak, akreditace je problém no, je pravda že fotím pro jeden web. portál. někdy se tam dostanu, někdy zas ne. Záleží na pořadatelích, a taky jak ta akce je velká. Apod....

Jinak, jsem viděla s N 700D(FF) foto, až jsem se lekl, jak to šumí :-D
Tady to je:
D700, ISO 200

Kód: Vybrat vše

http://www.edvens.cz/2.jpg
Borec co fotí, Eos 300D + setová skla

Kód: Vybrat vše

www.robertmekis.com
N D700, ISO 1600

Kód: Vybrat vše

http://forum.grafika.cz/file.php?51,file=604170
Není to jenom o technice, ale jak člověk s tou technikou umí, to je základ.

Jinak, všechny ty odkazy mi poskytl Kolouch (Dík). :)

Fotoreportéři to nemají jednoduché, co znám kluky, tak se chodí domů jenom vyspat, nemají skoro žádný volný čas, pořád někde lítají. Takže to určitě není jenom takové to "naše" focení. :)
Pentax K-5 + grip, SMC DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL II, Tamron 28-75mm f/2,8, Sigma 70-200 f/2,8 HSM II, Tokina 35-300mm f/4,5-6,7, Pentax AF 540fgz, Rad. Odpal. Blesků, Think Tank Belt System
http://lukaskabon.cz

Uživatelský avatar
elho_cid
Admin
Admin
Příspěvky: 3645
Registrován: 01 led 1970, 01:00
Bydliště: Prácheňsko a Praha

Příspěvek od elho_cid » 10 říj 2009, 11:41

Ikea není špatná. Ale ten papež, to je úroveň Sconto nábytek. Truhlář má oproti reportážnímu fotografovi o hodně vyšší vstupní náklady a i vyšší provozní náklady. Většinou taky větší výdělek, ale ono to přirovnání není moc dobré, přiznávám.

Nechci tvrdit, že bych ho za dané situace vyfotil líp. Možná, že ne. Rozhodně bych ho fotit nechtěl (nemám rád klerikály) a fotkou na tohle téma a téhle kvality bych se asi taky nechlubil. Pokud je problém s k papeži přiblížit se zrcadlovkou, tak stejně tvrdím, že kdyby ten uctívač s vlaječkou měl místo vlaječky kompakt, tak udělá lepší fotku, než akreditovaný novinář o sto metrů dál, i kdyby měl 1Ds a na tom EF 600/4.

Ve většině věcí máš Miky pravdu, focení divadelních představení je něco úplně jiného. Jenže tam se focení odehrává na zkouškách, fotit tam zrcadlovkou při normálním představení by byla prasárna.

Odpovědět

Zpět na „Jen tak“