Pentax SMC DA 18-270 ED SDM f3,5-6,3
Napsal: 16 kvě 2013, 07:05
Před 14ti dny jsem zakoupil nový objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 A jak už jsem slíbil, pokusím se napsat nějaké to zhodnocení.
K nákupu objektivu mě vedly dvě věci. První věcí bylo to, že jsem nechtěl neustále s sebou nosit setový objektiv SMC DA 18-55 a setový SMC DA 50-200. Tyto objektivy ničím dobrým nevynikají, zvláště pak 50-200 svojí kresbou mě nijak nepřesvědčoval, nicméně občas byl potřeba. Další věcí bylo to, že jejich vzájemné prohazování znamenalo delší časovou proluku, ikdyž sice jen pár vteřin, ale těchto pár vteřin mnohdy vedlo k nezachycení scény ve vhodný moment, a tak propásnutí toho co jsem chtěl fotografovat. Dále k vnikání nečistot do těla aparátu při výměně objektivů.
Druhá věc byl ta, že na mé tehdejší tělo Pentax K100d setové objektivy co se týče výkonu stačily. S nákupem nového těla Pentax K-5IIs však vzešla potřeba pořídit i adekvátní objektiv k tomuto bezva tělu. Požadavek jsem měl takový, že chci jediný objektiv s co největším ohniskovým rozsahem, který by pro svoji univerzálnost pokryl nejčastěji používaná ohniska, ikdyž tam s nějakým tím kompromisem a daní za velký rozsah ohniska v podobě nižší kresby, nižší světelností a vyšší chromatické aberace bylo třeba počítat. Proto jsem pečlivě sledoval všechny možné recenze a testy širokorozsahových zoom objektivů s bajonetem Pentax.
Bylo tedy pečlivě vybíráno a hlavně jsem se řídil různými recenzemi a testy, zejména na internetových stránkách Photozone, ephotozine, dpreview, a dalších. Jelikož jsem nakloněn pro zoomové objektivy, vybíral jsem mezi:
Pentax SMC DA 18-135WR,
SMC DA 18-270SDM
Sigma 18-125
Sigma 18-200
Sigma 18-250
Tamron 18-200
Objektivy byly v cenové relaci od nejlevnějšího Tamronu 18-200 za 4990Kč až po nejdražší Pentax SMC DA 18-270 za 16100Kč a tak výběr nebyl jednoduchý i v tomto směru.
Nicméně jsem postupem času a vyřazovací metodou zůstal pouze u objektivů Pentax a to SMC DA 18-135WR a 18-270SDM a bylo potřeba se rozhodnout. Čas mě nějak netlačil, neboť jsem tělo K-5IIs uvažoval koupit spolu s objektivem a tak jsem ještě zvažoval všechna pro a proti, výhody a nevýhody. Věděl jsem, že přeci jen potřebuji delší ohnisko než je 135mm a tak jsem se stále více přikláněl k delšímu ohnisku 270mm čili Pentax SMC DA 18-270SDM. Tento 15ti násobný širokorozsahový zoom je ve skutečnosti Tamron 18-270, jen je umístěn v Pentax tubusu s Pentax bajonetem a SDM pohonem. Tento Tamron měl v testech vynikající výsledky. Zbylo tak doufat, že si své výsledky zachová i v tubusu Pentax. Na stránkách ephotozine jsem pak objevil testovací snímky Pentax SMC DA 18-270SDM cihelné budovy na různých ohniskách a clonách, snímky hovořily za vše a tak jsem se bez dalšího váhání definitivně rozhodl. Nyní k samotnému hodnocení.
Jak už jsem psal výše, objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 je ve skutečnosti Tamron 18-270, 3,5-6,3 uložený v tubusu Pentax s Pentax bajonetem. Dalo se to čekat, neboť tento Tamron 18-270 byl jak pro Nikon, tak pro Canon, ale pro Pentax dosud nebyl. V závěru roku 2012 Pentax přišel s touto novinkou a tak tento Tamron 18-270 Pentax ještě více upravil, vložil do nového tubusu a přidal SDM pohon a hlavně nese název Pentax.
Technické parametry:
Ohnisková vzdálenost 18-270 mm
Světelnost (f)3,5-6,3
Nejvyšší clonové číslo 22-45
Počet lamel clony 7
Konstrukce objektivu 16 prvků / 13 skupin
Obrazový úhel 76°- 6°
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,49 m
Průměr filtrového závitu 62 mm
Formát snímače FX / DXAPS-C (DX)
Průměr × délka 89 x 75,8 mm
Hmotnost 453 g
Vizuální stránka věci:
Po zakoupení ve VK FOTO v Praze obal obsahuje: objektiv, krytku objektivu vpředu a vzadu, sluneční clonu, návod k obsluze, záruční list.
Objektiv je na první pohled mnohem větší nežli jsem byl zvyklý na setový SMC DA 18-55 a působí mnohem lepším dojmem, je také asi 2x tak těžší. Bajonet objektivu je kovový se všemi obvyklými kontakty, jen chybí šroubový pohon ostření, neboť objektiv má svůj ostřící pohon v podobě SDM motorku. Tubus objektivu je pak z tvrzeného plastu. Objektiv nemá prstenec pro ruční nastavování clony, clona se nastavuje elektronicky na těle fotoaparátu obvyklým způsobem. Na objektivu je přepínací zámek na ohnisku 18mm, když je objektiv plně zasunut, můžete ho tímto zámkem zamknout, aby se vám při nošení vahou nevysouval. Nicméně objektiv ikdyž je nezamčený se při nošení nikterak nevysouvá. Zatím tedy nemám potřebu zamykat. Na tubusu je umístěn také přepínač režimu ostření AF a MF. Prstenec pro změnu ohniska je solidně široký se zdrsněným gumovým povrchem. Otáčení prstencem jde zatím trochu z tuha, nicméně jde plynule. Alespoň se objektiv sám nevysouvá jak už jsem psal výše. Při změně ohniska na vyšší hodnoty se z objektivu plynule vysouvají další dva tubusy a při maximálním ohnisku 270mm objektiv měří na délku cca 20cm, čili skoro 3x delší než v zasunutém stavu. Při zoomování tedy vždy vyjíždí a zajíždí další dva tubusy současně. Změnu ohniska z 18 na 270mm zvládnete jedním plynulým pohybem zápěstí. Ostřící kroužek se nachází na hlavním tubusu, který svoji délku nemění. Vysunuté tubusy se při ostření také neotáčí, takže můžete v pohodě pracovat s filtry. Zpracování objektivu je pečlivé, nic se nevyklá, zejména vysunuté tubusy mají bytelné uložení bez nějakých vůlí. Objektiv není vybaven funkcí stabilizace obrazu, tuto funkci má však tělo K-5IIs s názvem Shake reduction. Sluneční clona má tvar kytičky, jediné co na sluneční cloně postrádám je otvor, kterým bych prstem mohl otáčet CPL filtr. Nicméně jsem si na otáčení CPL filtru zvykl opatrným otáčením prstem strčeným před sluneční clonu. Závit pro filtr je průměru 62mm. Po nasazení objektivu na tělo K-5IIs obvyklým způsobem musím říci, že tělu objektiv moc sluší a fotoaparát vypadá mnohem lépe než se setovým SMC DA 18-55.
Váha K5-IIs s tímto objektivem poněkud vzrostla a při nošení řemínku na krku už musím přeci jen rukou aparát nadlehčovat.
Praktická a funkční stránka věci:
Nemám bohužel s čím porovnávat nežli se setovými Pentax SMC DA18-55, 50-200 a těžkým SMC FA 80-320.
Ostření: Objektiv nepotřebuje k ostření šroubový pohon z těla aparátu, ale je řešeno vnitřním ostřícím motorkem SDM v objektivu.
Zvuk ostření. Ostření je neuvěřitelně tiché, v podstatě jen slabě slyšitelné. V porovnání se setovým SMC DA 18-55 je to podstatný rozdíl. Pokud je venku jen mírný hluk, ostření prakticky neslyším, že je zaostřeno poznám podle pípnutí z těla aparátu.
Rychlost ostření záleží na tom kde jste měli zrovna zaostřeno při předchozí expozici. Jinak řečeno, pokud jste prve ostřili na vzdálenost 3m a zaostříte na nekonečno, pak je ostření v mžiku. Pokud jste ostřili na minimální ostřící vzdálenosti 0,49m a chcete přeostřit na nekonečno, trvá cca vteřinu než ostřící motorek přejede z minima na maximum. Při maximálním ohnisku trvá přeostření z minima na nekonečno o trochu déle. Ale to jsou opravdu limitní hodnoty zřídka kdy praktikované. Na běžné focení je ostření opravdu rychlé.
Přesnost Ostření: Ostření je vždy přesné a dosud se mi nestalo, že bych smazal nějaký snímek kvůli neostrosti AF, ale toto usuzuji hlavně díky novému tělu K-5IIs na kterém objektiv mám.
Objektiv spolu s K-5IIs ostří dobře i ve špatných světelných podmínkách. Na nejdelším ohnisku 270mm pokud je málo kontrastu pro málo světla, objektiv při ostření chvíli tápe, ale vždy se chytí správně.
Vždy tedy záleží na míře kontrastu v ostřícím bodě, ale toto platí u každého fotoaparátu, který má AF ostření založené na porovnání kontrastu v ostřícím bodě.
Kresba: Při mém cvičném pokusném zkoumání jak objektiv kreslí při různých ohniskách a clonách, pochopitelně bylo to nejlepší denní světlo, fotoaparát byl na stativu s kabelovou spouští, mohu říci, že poznatky se shodují s tím co je psáno v testu na ephotozine. Prakticky toto. Objektiv má mezi ohnisky 18-60mm nejlepší kresbu v celé ploše snímku při zaclonění o -2EV což je v případě největší světelnosti F3,5 clona F8. Kresba je opravdu brilantní a vynikající jak ve středu, tak hlavně v rozích snímku. Mezi ohnisky 60-150mm doporučuji přiclonit na F9,5, kresba v celé ploše snímku je stále dobrá.
Od ohniska 150mm až po 270mm má objektiv nejlepší kresbu při zaclonění na F11, podání snímku je trochu měkčí, nicméně ostrost je stále dobrá i v krajích, spíše se už více projevuje chromatická aberace.
Pokud někdo vyloženě nebazíruje na dokonalé ostrosti při nejdelším ohnisku, objektiv splní běžné požadavky.
A v tomto je právě ten kompromis u širokorozsahového zoomového objektivu, ale nic hrozného to není.
Kdo chce mít dokonalou ostrost na dlouhém ohnisku (ekv35mm) 415mm nechť si tento objektiv nekupuje, ale sáhne po nějakém pevném teleti. Naopak v rozsahu ohniska 18-60mm kreslí tento objektiv nadprůměrně v celé ploše při cloně F8, kresba je opravdu špičková.
Bokeh je díky sedmi lamelám clony jemný, bez nějakých rušivých struktur nebo koleček.
Světelnost a clonová čísla: Objektiv má největší světelnost při ohnisku 18mm F3,5 a největší hodnotu clony F22
Na nejdelším ohnisku 270mm má objektiv největší světelnost F6,3 a největší hodnotu clony F45.
Úhel záběru: Pro zajímavost jsem také zkusil porovnat úhel krajinářského záběru na nejkratším ohnisku 18mm u setového SMC DA 18-55 a tohoto SMC DA 18-270 a hle. Na kruhové výseči rovnoměrně vzdálené 57,5cm k rovině snímači (to je poloměr kruhu o obvodu 360cm a nejlepší řešení pro měření úhlových stupňů) , vykazoval SMC DA 18-270 výseč o obvodu 76,5cm = 76,5st. Setový SMC DA 18-55 vykazoval výseč o obvodu 75,5cm = 75,5st. To mě velmi mile překvapilo, neboť o jeden stupeň širší ohnisko se samozřejmě hodí. Těžko říci proč, ale je to příjemné vědět, že při stejném ohnisku 18mm dostanu u tohoto objektivu více do záběru nežli setový SMC DA 18-55. Nevím kde je tedy chyba, jestli setový SMC DA 18-55 nezačíná na 18 nebo naopak ultrazoom začíná lehce pod 18mm?
Co se týče soudkovitosti při nejkratším ohnisku, bych mohl konstatovat, že o proti setovému SMC DA 18-55 nevykazuje nějakých jiných, odlišných změn.
Nežádoucí odlesky z protisvětla odraženého od snímače jsou řešeny dvěma ED členy, nezaznamenal jsem nějaká výrazně rušivá světelná prasátka.
Vinětce objektivu je myslím si že běžně srovnatelná s ostatními objektivy. Pro snímky bez vinětace na všech ohniskách je nutné přiclonit objektiv o -2EV.
Řečeno závěrem:
Jsem rád, že tento objektiv vlastním. Ničím mě nezklamal, praktická skutečnost odpovídá psaným recenzím.
Myslím si, že částka 16100Kč se pro někoho může zdát moc, pokud srovná se Sigmou 18-250 za 10990Kč v akci. Mě ta částka za Pentax příjde odpovídající. Objektiv je dobře zpracován, v obrazové kvalitě podává dobré výsledky, které se na kratších ohniskách dotahují na výbornou. Svojí univerzálností plně nahrazuje setové objektivy SMC DA 18-55 a 50-200 a kresbou je překonává. Doporučuji každému, kdo také kouká po jednom univerzálním objektivu co by náhrada za setové objektivy.
Moc děkuji všem recenzím, které mi pomohly k výběru pro mě nejvhodnějšího cestovatelského objektivu.
Další dokoupené vybavení k objektivu: Cirkulární polarizační filtr HOYA PRO 1 Digital DHMC
Výhody: obrovský potenciál v univerzálnosti rozsahu ohnisek
Překvapivě širší ohnisko na 18mm nežli u setového objektivu SMC DA 18-55
Nošení pouze jednoho objektivu
Výrazně lepší kresba oproti setovým objektivům SMC DA 18-55 a 50-200
Nevýhody: Nižší světelnost
Vyšší pořizovací cena oproti např Sigmě 18-250, která stojí cca o 5 tis.méně
Min vzdálenost zaostření je větší oproti setovému SMC DA 18-55
Absence WR - úpravy proti vnikání vlkosti a prachu
http://www.ephotozine.com/article/penta ... view-21305
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Testovací snímky cihelné budovy
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Stejné snímky ale s 18-135WR
http://www.ephotozine.com/equipment/ite ... 295/images
K nákupu objektivu mě vedly dvě věci. První věcí bylo to, že jsem nechtěl neustále s sebou nosit setový objektiv SMC DA 18-55 a setový SMC DA 50-200. Tyto objektivy ničím dobrým nevynikají, zvláště pak 50-200 svojí kresbou mě nijak nepřesvědčoval, nicméně občas byl potřeba. Další věcí bylo to, že jejich vzájemné prohazování znamenalo delší časovou proluku, ikdyž sice jen pár vteřin, ale těchto pár vteřin mnohdy vedlo k nezachycení scény ve vhodný moment, a tak propásnutí toho co jsem chtěl fotografovat. Dále k vnikání nečistot do těla aparátu při výměně objektivů.
Druhá věc byl ta, že na mé tehdejší tělo Pentax K100d setové objektivy co se týče výkonu stačily. S nákupem nového těla Pentax K-5IIs však vzešla potřeba pořídit i adekvátní objektiv k tomuto bezva tělu. Požadavek jsem měl takový, že chci jediný objektiv s co největším ohniskovým rozsahem, který by pro svoji univerzálnost pokryl nejčastěji používaná ohniska, ikdyž tam s nějakým tím kompromisem a daní za velký rozsah ohniska v podobě nižší kresby, nižší světelností a vyšší chromatické aberace bylo třeba počítat. Proto jsem pečlivě sledoval všechny možné recenze a testy širokorozsahových zoom objektivů s bajonetem Pentax.
Bylo tedy pečlivě vybíráno a hlavně jsem se řídil různými recenzemi a testy, zejména na internetových stránkách Photozone, ephotozine, dpreview, a dalších. Jelikož jsem nakloněn pro zoomové objektivy, vybíral jsem mezi:
Pentax SMC DA 18-135WR,
SMC DA 18-270SDM
Sigma 18-125
Sigma 18-200
Sigma 18-250
Tamron 18-200
Objektivy byly v cenové relaci od nejlevnějšího Tamronu 18-200 za 4990Kč až po nejdražší Pentax SMC DA 18-270 za 16100Kč a tak výběr nebyl jednoduchý i v tomto směru.
Nicméně jsem postupem času a vyřazovací metodou zůstal pouze u objektivů Pentax a to SMC DA 18-135WR a 18-270SDM a bylo potřeba se rozhodnout. Čas mě nějak netlačil, neboť jsem tělo K-5IIs uvažoval koupit spolu s objektivem a tak jsem ještě zvažoval všechna pro a proti, výhody a nevýhody. Věděl jsem, že přeci jen potřebuji delší ohnisko než je 135mm a tak jsem se stále více přikláněl k delšímu ohnisku 270mm čili Pentax SMC DA 18-270SDM. Tento 15ti násobný širokorozsahový zoom je ve skutečnosti Tamron 18-270, jen je umístěn v Pentax tubusu s Pentax bajonetem a SDM pohonem. Tento Tamron měl v testech vynikající výsledky. Zbylo tak doufat, že si své výsledky zachová i v tubusu Pentax. Na stránkách ephotozine jsem pak objevil testovací snímky Pentax SMC DA 18-270SDM cihelné budovy na různých ohniskách a clonách, snímky hovořily za vše a tak jsem se bez dalšího váhání definitivně rozhodl. Nyní k samotnému hodnocení.
Jak už jsem psal výše, objektiv Pentax SMC DA 18-270 ED SDM 3,5-6,3 je ve skutečnosti Tamron 18-270, 3,5-6,3 uložený v tubusu Pentax s Pentax bajonetem. Dalo se to čekat, neboť tento Tamron 18-270 byl jak pro Nikon, tak pro Canon, ale pro Pentax dosud nebyl. V závěru roku 2012 Pentax přišel s touto novinkou a tak tento Tamron 18-270 Pentax ještě více upravil, vložil do nového tubusu a přidal SDM pohon a hlavně nese název Pentax.
Technické parametry:
Ohnisková vzdálenost 18-270 mm
Světelnost (f)3,5-6,3
Nejvyšší clonové číslo 22-45
Počet lamel clony 7
Konstrukce objektivu 16 prvků / 13 skupin
Obrazový úhel 76°- 6°
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,49 m
Průměr filtrového závitu 62 mm
Formát snímače FX / DXAPS-C (DX)
Průměr × délka 89 x 75,8 mm
Hmotnost 453 g
Vizuální stránka věci:
Po zakoupení ve VK FOTO v Praze obal obsahuje: objektiv, krytku objektivu vpředu a vzadu, sluneční clonu, návod k obsluze, záruční list.
Objektiv je na první pohled mnohem větší nežli jsem byl zvyklý na setový SMC DA 18-55 a působí mnohem lepším dojmem, je také asi 2x tak těžší. Bajonet objektivu je kovový se všemi obvyklými kontakty, jen chybí šroubový pohon ostření, neboť objektiv má svůj ostřící pohon v podobě SDM motorku. Tubus objektivu je pak z tvrzeného plastu. Objektiv nemá prstenec pro ruční nastavování clony, clona se nastavuje elektronicky na těle fotoaparátu obvyklým způsobem. Na objektivu je přepínací zámek na ohnisku 18mm, když je objektiv plně zasunut, můžete ho tímto zámkem zamknout, aby se vám při nošení vahou nevysouval. Nicméně objektiv ikdyž je nezamčený se při nošení nikterak nevysouvá. Zatím tedy nemám potřebu zamykat. Na tubusu je umístěn také přepínač režimu ostření AF a MF. Prstenec pro změnu ohniska je solidně široký se zdrsněným gumovým povrchem. Otáčení prstencem jde zatím trochu z tuha, nicméně jde plynule. Alespoň se objektiv sám nevysouvá jak už jsem psal výše. Při změně ohniska na vyšší hodnoty se z objektivu plynule vysouvají další dva tubusy a při maximálním ohnisku 270mm objektiv měří na délku cca 20cm, čili skoro 3x delší než v zasunutém stavu. Při zoomování tedy vždy vyjíždí a zajíždí další dva tubusy současně. Změnu ohniska z 18 na 270mm zvládnete jedním plynulým pohybem zápěstí. Ostřící kroužek se nachází na hlavním tubusu, který svoji délku nemění. Vysunuté tubusy se při ostření také neotáčí, takže můžete v pohodě pracovat s filtry. Zpracování objektivu je pečlivé, nic se nevyklá, zejména vysunuté tubusy mají bytelné uložení bez nějakých vůlí. Objektiv není vybaven funkcí stabilizace obrazu, tuto funkci má však tělo K-5IIs s názvem Shake reduction. Sluneční clona má tvar kytičky, jediné co na sluneční cloně postrádám je otvor, kterým bych prstem mohl otáčet CPL filtr. Nicméně jsem si na otáčení CPL filtru zvykl opatrným otáčením prstem strčeným před sluneční clonu. Závit pro filtr je průměru 62mm. Po nasazení objektivu na tělo K-5IIs obvyklým způsobem musím říci, že tělu objektiv moc sluší a fotoaparát vypadá mnohem lépe než se setovým SMC DA 18-55.
Váha K5-IIs s tímto objektivem poněkud vzrostla a při nošení řemínku na krku už musím přeci jen rukou aparát nadlehčovat.
Praktická a funkční stránka věci:
Nemám bohužel s čím porovnávat nežli se setovými Pentax SMC DA18-55, 50-200 a těžkým SMC FA 80-320.
Ostření: Objektiv nepotřebuje k ostření šroubový pohon z těla aparátu, ale je řešeno vnitřním ostřícím motorkem SDM v objektivu.
Zvuk ostření. Ostření je neuvěřitelně tiché, v podstatě jen slabě slyšitelné. V porovnání se setovým SMC DA 18-55 je to podstatný rozdíl. Pokud je venku jen mírný hluk, ostření prakticky neslyším, že je zaostřeno poznám podle pípnutí z těla aparátu.
Rychlost ostření záleží na tom kde jste měli zrovna zaostřeno při předchozí expozici. Jinak řečeno, pokud jste prve ostřili na vzdálenost 3m a zaostříte na nekonečno, pak je ostření v mžiku. Pokud jste ostřili na minimální ostřící vzdálenosti 0,49m a chcete přeostřit na nekonečno, trvá cca vteřinu než ostřící motorek přejede z minima na maximum. Při maximálním ohnisku trvá přeostření z minima na nekonečno o trochu déle. Ale to jsou opravdu limitní hodnoty zřídka kdy praktikované. Na běžné focení je ostření opravdu rychlé.
Přesnost Ostření: Ostření je vždy přesné a dosud se mi nestalo, že bych smazal nějaký snímek kvůli neostrosti AF, ale toto usuzuji hlavně díky novému tělu K-5IIs na kterém objektiv mám.
Objektiv spolu s K-5IIs ostří dobře i ve špatných světelných podmínkách. Na nejdelším ohnisku 270mm pokud je málo kontrastu pro málo světla, objektiv při ostření chvíli tápe, ale vždy se chytí správně.
Vždy tedy záleží na míře kontrastu v ostřícím bodě, ale toto platí u každého fotoaparátu, který má AF ostření založené na porovnání kontrastu v ostřícím bodě.
Kresba: Při mém cvičném pokusném zkoumání jak objektiv kreslí při různých ohniskách a clonách, pochopitelně bylo to nejlepší denní světlo, fotoaparát byl na stativu s kabelovou spouští, mohu říci, že poznatky se shodují s tím co je psáno v testu na ephotozine. Prakticky toto. Objektiv má mezi ohnisky 18-60mm nejlepší kresbu v celé ploše snímku při zaclonění o -2EV což je v případě největší světelnosti F3,5 clona F8. Kresba je opravdu brilantní a vynikající jak ve středu, tak hlavně v rozích snímku. Mezi ohnisky 60-150mm doporučuji přiclonit na F9,5, kresba v celé ploše snímku je stále dobrá.
Od ohniska 150mm až po 270mm má objektiv nejlepší kresbu při zaclonění na F11, podání snímku je trochu měkčí, nicméně ostrost je stále dobrá i v krajích, spíše se už více projevuje chromatická aberace.
Pokud někdo vyloženě nebazíruje na dokonalé ostrosti při nejdelším ohnisku, objektiv splní běžné požadavky.
A v tomto je právě ten kompromis u širokorozsahového zoomového objektivu, ale nic hrozného to není.
Kdo chce mít dokonalou ostrost na dlouhém ohnisku (ekv35mm) 415mm nechť si tento objektiv nekupuje, ale sáhne po nějakém pevném teleti. Naopak v rozsahu ohniska 18-60mm kreslí tento objektiv nadprůměrně v celé ploše při cloně F8, kresba je opravdu špičková.
Bokeh je díky sedmi lamelám clony jemný, bez nějakých rušivých struktur nebo koleček.
Světelnost a clonová čísla: Objektiv má největší světelnost při ohnisku 18mm F3,5 a největší hodnotu clony F22
Na nejdelším ohnisku 270mm má objektiv největší světelnost F6,3 a největší hodnotu clony F45.
Úhel záběru: Pro zajímavost jsem také zkusil porovnat úhel krajinářského záběru na nejkratším ohnisku 18mm u setového SMC DA 18-55 a tohoto SMC DA 18-270 a hle. Na kruhové výseči rovnoměrně vzdálené 57,5cm k rovině snímači (to je poloměr kruhu o obvodu 360cm a nejlepší řešení pro měření úhlových stupňů) , vykazoval SMC DA 18-270 výseč o obvodu 76,5cm = 76,5st. Setový SMC DA 18-55 vykazoval výseč o obvodu 75,5cm = 75,5st. To mě velmi mile překvapilo, neboť o jeden stupeň širší ohnisko se samozřejmě hodí. Těžko říci proč, ale je to příjemné vědět, že při stejném ohnisku 18mm dostanu u tohoto objektivu více do záběru nežli setový SMC DA 18-55. Nevím kde je tedy chyba, jestli setový SMC DA 18-55 nezačíná na 18 nebo naopak ultrazoom začíná lehce pod 18mm?
Co se týče soudkovitosti při nejkratším ohnisku, bych mohl konstatovat, že o proti setovému SMC DA 18-55 nevykazuje nějakých jiných, odlišných změn.
Nežádoucí odlesky z protisvětla odraženého od snímače jsou řešeny dvěma ED členy, nezaznamenal jsem nějaká výrazně rušivá světelná prasátka.
Vinětce objektivu je myslím si že běžně srovnatelná s ostatními objektivy. Pro snímky bez vinětace na všech ohniskách je nutné přiclonit objektiv o -2EV.
Řečeno závěrem:
Jsem rád, že tento objektiv vlastním. Ničím mě nezklamal, praktická skutečnost odpovídá psaným recenzím.
Myslím si, že částka 16100Kč se pro někoho může zdát moc, pokud srovná se Sigmou 18-250 za 10990Kč v akci. Mě ta částka za Pentax příjde odpovídající. Objektiv je dobře zpracován, v obrazové kvalitě podává dobré výsledky, které se na kratších ohniskách dotahují na výbornou. Svojí univerzálností plně nahrazuje setové objektivy SMC DA 18-55 a 50-200 a kresbou je překonává. Doporučuji každému, kdo také kouká po jednom univerzálním objektivu co by náhrada za setové objektivy.
Moc děkuji všem recenzím, které mi pomohly k výběru pro mě nejvhodnějšího cestovatelského objektivu.
Další dokoupené vybavení k objektivu: Cirkulární polarizační filtr HOYA PRO 1 Digital DHMC
Výhody: obrovský potenciál v univerzálnosti rozsahu ohnisek
Překvapivě širší ohnisko na 18mm nežli u setového objektivu SMC DA 18-55
Nošení pouze jednoho objektivu
Výrazně lepší kresba oproti setovým objektivům SMC DA 18-55 a 50-200
Nevýhody: Nižší světelnost
Vyšší pořizovací cena oproti např Sigmě 18-250, která stojí cca o 5 tis.méně
Min vzdálenost zaostření je větší oproti setovému SMC DA 18-55
Absence WR - úpravy proti vnikání vlkosti a prachu
http://www.ephotozine.com/article/penta ... view-21305
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Testovací snímky cihelné budovy
http://www.pentaxforums.com/reviews/pen ... ction.html
Stejné snímky ale s 18-135WR
http://www.ephotozine.com/equipment/ite ... 295/images